درباره ما

وبلاگ

تخصصی نوآوران برق

شروع همکاری خدمات ما

اتوماسیون صنعتی زیمنس چیست؟

چکیده مقاله :

در بخش اتوماسیون صنعتی شرکت های مختلفی فعالیت دارند که در این میان شرکت ها زیمنس یکی ار برند های مطرح در حوزه اتوماسیون صنعتی می‌باشد. این شرکت دارای محصولات متنوع و گسترده‌ای در بخش اتوماسیون می‌باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد تجهیزات بخش اتوماسیون این شرکت به بحث و بررسی بپردازیم.

تاریخ ویرایش: ویرایش نشده
دسته بندی : آموزشی
اتوماسیون صنعتی زیمنس چیست؟

سیستم های اتوماسیون صنعتی زیمنس

به طور کلی سیستم های اتوماسیون زیمنس را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: 

  1.  سیستم های اتوماسیون صنعتی سیماتیک (Simatic)
  2. سیستم های کنترل حرکت (Simotion)
  3. سیستم های اتوماسیون CNC (SINUMERIK)

شرکت زیمنس  محدوده وسیعی از تجهیزات اتوماسیون را تولید و روانه بازار می‌کند که در ادامه فقط به بررسی مهم ترین آنها خواهیم پرداخت. 

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

یکی از این بخش می‌توان به بارز ترین آن، هوش مصنوعی اشاره کرد. هوش مصنوعی یا به اختصار (AI) برای کاهش نیاز به برنامه نویسی و تلاش های مهندسی برای پاسخ دادن به نیاز های اتوماسیون طراحی شده است.

مقاله پیشنهادی  کارت پروپشنال را ببینید!

به زبان ساده تر این بخش برای کاهش دخالت انسان در امور اتوماسیون و سپردن بیشتر کار ها به خوش مصنوعی طراحی شده است. استفاده از این روش باعث سریع تر شدن و انعطاف پذیری و دقت بیشتر در منظق کنترلی خواهد شد . به عنوان مثال الگوریتم آموزش ماشین (Machine_Learning) باعث کمک در بررسی کیفی خط تولید و همچنین انعطاف پذیری بیشتر استفاده از رباتیک در برخورد با شرایط غیرمترقبه در صنعت شده است.

در نتیجه این وسایل عملکرد بسیار بهتری دارا هستند زیرا با استفاده از این تکنولوژی دانش انسان قابل انتقال است، به عنوان مثال، تشخیص رنگ، کیفیت و ... همه و همه قابل انتقال به سیستم اتوماسیون خواهند بود.

به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی یک بخش مهم از اتوماسیون در آینده خواهد بود. این به معنی خواهد بود که هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا خود را با شرایط محیطی تطبیق داده و با توجه به شرایط دستگاه و محیط به کار خود ادامه دهد. در شکل زیر نمونه ساده ای از این روند کار کرد هوش مصنوعی نشان داده شده است.

هوش مصنوعی

ماژولی که شرکت زیمنس برای استفاده از این قابلیت طراحی و ساخته است S7-1500 TM NPU می‌باشد.این ماژول به صورت خاص متناسب برای استفاده در لایه فیلد می‌باشد.

پی ال سی (PLC)

PLC یکی از مهم ترین پرکاربرد ترین تجهیزات در امور اتوماسیون می‌باشند. این وسیله که کاربرد گسترده ای در صنعت دارد با استفاده از پورت های تعبیه شده در آن به سیستم اتوماسیون متصل شده و در شبکه قرار می‌گیرد .

پی ال سی یا PLC

برای بهره مندی از توضیحات بیشتر در مورد PLC ها به مقاله مربوط به PLC ما مراجعه فرمایید.

اگر با PLC ها آشنایی ندارید ، مقالات انواع پی ال سی، مزایا و معایب آنها و مقاله هر آنچه یک مهندس باید از PLC بداند را مطالعه فرمایید.

 اتوماسیون خانگی(Home automation)

راحتی بیشتر و استفاده ساده و با امنیت بیشتر و .... از مزیت های این روش می‌باشند و می‌توان نحوه عملکرد آنها را به صورت اتوماتیک، تنظیم کننده و یا نظارتی تعریف کرد. استفاده از این روش باعث کاهش هزینه ها در عین افزایش بازدهی سیستم شما خواهد شد. شما قادر خواهید بود تا محیط زندگی خود را شخصی سازی کنید و با ایده‌آل های خود را عملی کنید. تجهیزاتی که ظرکت زیمنس در خصوص این حوزه معرفی کرده براساس استاندارد KNX عرضه شده اند که یک استاندارد جهانی در این حوزه می‌باشد.

در شکل زیر نمونه یک دستگاه LOGO که برای این منظور ساخته شده مشاهده می‌نمایید.

اتوماسیون و خانه هوشمند

بیشتر بخوانید: خانه هوشمند چیست؟

LOGO یکی از تجهیزاتی است که شرکت زیمنس برای استفاده در این بخش در نظر گرفته است. این وسیله گستره وسیعی از آپشن ها را برای تعریف خواسته های اپراتور در کنار استفاده آسان  و سریع، کاهش فضای مورد نیاز برای تجهیز در ساختمان فراهم می‌کند. LOGO راه حل ساده ای برای کنترل ساده و راحت سیستم گرمایشی، سیسنم خنک سازی، روشنایی، سیستم آبیاری، دسترسی به منزل، امنیت و سیستم هشدار منزل، سونا و استخر در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

سیستم کنترل حرکت (MOTION Control)

یکی دیگر از تجهیزاتی که شرکت زیمنس در بحث اتوماسیون عرضه کرده است سیستم های کنترل حرکت می‌باشند. سیستم های کنترل حرکت زیرشاخه سیستم های اتوماسیون می‌باشد. این زیر شاخه مربوط به سیستم با زیرسیستم هایی می‌باشد که دارای قسمت متحرک در سیستم خود می‌باشند و ما قصد کنترل کردن این بخش متحرک را داریم. سیستم های کنترل حرکت (MOTION Control) می‌توانند به صورت حلقه باز(open loop) و یا حلقه بسته(close loop) در سیستم وجود داشته باشند. شرکت زیمنس در این حوزه طیف گسترده ای از محصولات را عرضه کرده است که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. برای مثال قطعه سری SIMOTION P ترکیبی از کنترل مقاوم در برابر اغتشاشات و رابط کاربری باز را برای سیستم های کامپیوتری با توانایی کنترل حرکتی به صورت کامل در اختیار اپراتور قرار می‌دهد. این سری برای شرایط سخت کاری و همچنین شرایطی که دارای مولفه های گردان در سیستم خود مانند فن نیستیم مناسب می‌باشد.درشکل زیر شاهد یک کنترل کننده حرکت سری P زیمنس هستیم.  

سیستم کنترل حرکت (MOTION Control)

سی ان سی (CNC)

یکی از پرکاربرد ترین وسیله هایی است که بشر از آن در صنعت استفاده می‌کند.CNC که مخفف کلمه Computer Numerical Control است به معنای کنترلی عددی کامپیوتر است. تاریخچه این وسیله به سال های 1940 و 1950 باز می‌گردد که برای تولید Punch Tape از آن استفاده می‌شد. این وسیله معمولا در دو جهت X و Y حرکت می‌کنند ولی برخی نیز در سه جهت X و Y و Z آزادی عملکرد دارند. برای کنترل حرکت در این وسیله از موتور های استپ موتور (Step Motor) و سروو موتور (Servo Motor) برای داشتن حداکثر دقت در سیستم استفاده می‌شود.شرکت زیمنس دارای رنج متنوعی از CNC می‌باشد که برای کاربرد های متفاوت طراحی شده اند. CNC سری SINUMERIK MC دارای کنترل کننده سیماتیک و سیستم کاربری Windows 10 یک پیشنهاد ایده‌آل برای ابزار های ماشینی (Machine Tools) با رابط کاربری فردی می‌باشد. حوزه کاری این CNC اشامل ماشین های برش چوب، سنگ، شیشه، برش ورق های فلزی، واتر جت (water jet) و .... می‌باشد.   

سی ان سی یا CNC

در این مقاله سعی کردیم تا برخی از مهم ترین محصولات شرکت زیمنس در بخش اتوماسیون را در اختیار شما قرار دهیم. باشد تا قدمی در جهت افزایش آگاهی شما برداشته باشیم.


مقالات مرتبط

9444 بازدید 2 زمان مطالعه: 12 دقیقه تاریخ انتشار: 03 خرداد، 1398

تابلو برق صنعتی ، تابلو برق خانگی و هرآنچه باید از آن بدانید

در این مقاله به توضیح مختصر و مفید انواع تابلو برق می پردازی...

8369 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 04 خرداد، 1398

هرآنچه باید یک مهندس درباره PLC بداند

از سال 1960 میلادی ، PLC ها وارد صنعت شده و بخش اصلی هر سیست...

5138 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 05 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی چیست و چه کاربردی دارد

شاید برای اکثر شما پیش آماده باشد که با دستگاه هایی رو به رو...

10827 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 06 خرداد، 1398

معرفی انواع plc و بررسی مزایا و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر

استفاده از PLC ها از یک سو و انتخاب PLC مناسب از سوی دیگر بر...

11066 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 15 خرداد، 1398

ابزار دقیق چیست و کاربرد آن در صنعت چیست؟

بی شک نیاز صنعت امروز به ابزارآلات مختلف بر کسی پوشیده نیست...

15908 بازدید 2 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 20 خرداد، 1398

عیب یابی قسمت برق صنعتی دستگاه های صنعتی بصورت تضمینی

در کارخانه ها و صنایع بسیار پیش میاید که دستگاه ها از کار م...

0 نظر

یک نظر ثبت کنید