درباره ما

وبلاگ

تخصصی نوآوران برق

شروع همکاری خدمات ما

اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی چیست و چه کاربردی دارد

چکیده مقاله :

شاید برای اکثر شما پیش آماده باشد که با دستگاه هایی رو به رو شده اید که بسیار هوشمند هستند و بدون هیچ خطایی به کار خود ادامه میدهند. این دستگاه ها بعضا از هوش منصوعی استفاده میکنند که مدل بسیار پیچیده تر هوشمند سازی و اتوماسیون صنعتی است.در این مقاله به توضیح کلی اتوماسیون صنعتی و هوشمندسازی میپردازیم.

تاریخ ویرایش: 17 مرداد، 1398
دسته بندی : آموزشی
اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی چیست و چه کاربردی دارد

مقدمه ای بر اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی

اتوماسیون عبارت است از به کار بردن ماشین آلات برای انجام کاری که زمانی توسط انسان انجام می‌شده است، یا کاری که دیگر انجام دادن آن توسط انسان امکان پذیر نیست. بنابراین عبارت مکانیزاسیون معمولا برای اشاره به جایگزین کردن کار انسانی با ماشین استفاده می‌شود. اتوماسیون به صورت کلی به مفهوم هماهنگی و یکپارچه سازی ماشین آلات برای انجام دادن یک وظیفه به صورت خودگردان(خودکار، بدون دخالت انسان،) است. اتوماسیون باعث انقلابی در بخش های مختلف زندگی بشر شده است و به ندرت می‌توان بخشی را یافت که از این لحاظ دچار تغییر و تحول نشده باشد.

اتوماسیون صنعتی

عبارت اتوماسیون ابتدا در صنعت خودرو و در سال 1946 برای توصیف استفاده روز افزون از وسایل و کنترل اتوماتیک در خطوط تولید مکانیکی اطلاق می‌شود. ریشه استفاده از کلمه اتوماسیون به دکتر هاردر  مهندس شرکت فورد نسبت داده می‌شود. عبارت اتوماسیون به صورت عمده در کارهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در خارج از این بخش نیز برای ارتباط بین بخش وسیعی از سیستم های مکانیکی، الکتریکی یا کامپیوتری که برای جایگزینی هوش و فعالیت‌های انسانی استفاده می‌شود نیز کاربرد دارد. 

ماشین های قدیمی

به صورت کلی، هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی را می‌توان به عنوان تکنولوژی تعریف کرد که برای اطمینان یافتن از صحت انجام یک دستورالعمل، فرآیندی را از طریق دستورات برنامه‌ریزی شده بوسیله کنترل فیدبک اتوماتیک انجام می‌دهد. سیستم حاصل از چنین فرآیندی قادر خواهد بود تا دستوری را بدون دخالت انسان و با صحبت بالایی انجام دهد. پیشرفت و گسترش این تکنولوژی به صورت فزاینده‌ای به استفاده از کامپیوتر و تکنولوژی‌های وابسته به آن مرتبط است. در نتیجه، سیستم‌های اتوماسیون به صورت قابل ملاحظه‌ای پیچیده شدند. سیستم‌های پیچیده یک سطح جدید از توانایی عملکردی را در بسیاری از بخش ها برای ما فراهم کردند که قادریم در بسیاری از بخش‌ها فعالیت‌هایی فراتر از توانایی انسان را انجام دهیم.

تکنولوژی هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی به حدی از بلوغ رسیده است که تعدادی از تکنولوژی‌های حاضر به واسطه این تکنولوژی وجود آمده‌اند.رباتیک یکی از این تکنولوژی‌ها می‌باشد که به صورت خاص یکی از بخش‌های اتوماسیون است که دستگاه اتوماتیک شده فرآیند مشخصی را همانند یا براساس الگوهای انسانی انجام می‌دهد. یکی از معروف‌ترین و بارزترین مشخصه انسانی ربات‌های صنعتی مدرن بازوی رباتیک است که در تمامی کارخانه‌های ماشین سازی وجود دارد. بازوی رباتیک می‌تواند برنامه ریزی شود تا در یک ترتیب مشخص کار مفیدی را انجام دهد مانند بارگذاری یا  برداشتن قطعه در طول خطوط تولید بخش های مختلف اتومبیل در خطوط مونتاژ. همانطور که از این مثال مشخص است بازوی رباتیک برای جایگزینی نیروی کار انسانی در خطوط تولید استفاده شده است.

دستگاه های هوشمند

بنابراین اتوماسیون را می‌توان به استفاده از سیستم‌های کنترلی و تکنولوژی‌های اطلاعاتی برای کاهش نیاز به انسان برای تولید وسایل و ارائه خدمات در محیط کاری بیان کرد. در افق صنعتی سازی، اتوماسیون گامی در کنار مکانیزاسیون می‌باشد.

•    برای درک بهتر مفهوم هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی در اینجا تعدادی از امور را که روزانه با آن ها سروکار داریم بیان نموده‌ایم

مقاله پیشنهادی  کارت پروپشنال را ببینید!

  • ترموستات 

    ترموستات قابل برنامه‌ریزی یک تغییر بزرگ برای کسانی بود که خواستار بهره‌وری بیشتر از سیستم تهویه هوایخانه خود بودند که این امکان را به آنها می‌داد که به سیستم اعلام نمایند که در چه ساعتی از روز خواستار چه دمایی برای خانه خود هستند. 

  • قهوه ساز

    برخی افراد کارخود را بدون صرف یک فنجان قهوه نمی‌توانند آغاز کنند، مانند خود من، بنابراین شرکت‌های سازنده دستگاه قهوه دست بکار شدند. زمان دلخواه خود را برای صرف قهوه وارد کنید، صبح از تخت خواب بلند شوید و قهوه خود را میل کنید. 

    دستگاه چای ساز
  • یخ ساز

    درست است، به زمانی رسیده‌ایم که دیگر نیاز به استفاده ازلیوان های قدیمی یخسازی نیست. بسیاری از نسل‌های جدید این موضوع را درک نخواهند کرد که برای داشتن یک قالب یخ نیاز به سپری کردن زمان زیادی گاها تا نصف روز داشتیم.

    دستگاه یخساز

       تمامی موارد بالا مثال‌های ساده و بدیهی از هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی بودند که ما بدون توجه به آنها در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم.

تاریخچه پیشرفت هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی

تکنولوژی اتوماسیون براساس رشته مرتبط با آن مکانیزاسیون که از زمان انقلاب صنعتی آغاز شد تکامل یافته است. مکانیزاسیون اشاره به جایگزینی توان انسان(یا حیوان) با توان مکانیکی در قالب شکل‌های مختلف دارد. برخی از پیشرفت‌های مهم تاریخی در مکانیزاسیون منجر به بوجود آمدن سیستم‌های اتوماسیون امروزی شده است. 

BMS، سیستم مدریتی ساختمان نیز جزئی از سیستم‌های هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی به شمار می‌رود که در مقاله‌های بعد به صورت کامل در مورد آن به بحث و گفت و گو خواهیم پرداخت.


مقالات مرتبط

9414 بازدید 2 زمان مطالعه: 12 دقیقه تاریخ انتشار: 03 خرداد، 1398

تابلو برق صنعتی ، تابلو برق خانگی و هرآنچه باید از آن بدانید

در این مقاله به توضیح مختصر و مفید انواع تابلو برق می پردازی...

8357 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 04 خرداد، 1398

هرآنچه باید یک مهندس درباره PLC بداند

از سال 1960 میلادی ، PLC ها وارد صنعت شده و بخش اصلی هر سیست...

10809 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 06 خرداد، 1398

معرفی انواع plc و بررسی مزایا و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر

استفاده از PLC ها از یک سو و انتخاب PLC مناسب از سوی دیگر بر...

11043 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 15 خرداد، 1398

ابزار دقیق چیست و کاربرد آن در صنعت چیست؟

بی شک نیاز صنعت امروز به ابزارآلات مختلف بر کسی پوشیده نیست...

4416 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 18 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی زیمنس چیست؟

در بخش اتوماسیون صنعتی شرکت های مختلفی فعالیت دارند که در ای...

15871 بازدید 2 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 20 خرداد، 1398

عیب یابی قسمت برق صنعتی دستگاه های صنعتی بصورت تضمینی

در کارخانه ها و صنایع بسیار پیش میاید که دستگاه ها از کار م...

0 نظر

یک نظر ثبت کنید