درباره ما

وبلاگ

تخصصی نوآوران برق

شروع همکاری خدمات ما

معرفی انواع plc و بررسی مزایا و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر

چکیده مقاله :

استفاده از PLC ها از یک سو و انتخاب PLC مناسب از سوی دیگر برای انجام یک پروژه الزامی است. با دانستن این موضوع و انتخاب برند و ماژول مناسب آن برند باید با آگاهی کامل صورت پذیرد. در غیر این صورت امکان ضرر کردن در پروژه ی انجام شده اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل باید اطلاعات در این زمینه کامل بوده و با مقایسه و بررسی و تجربه سخت افزار PLC مناسبی مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخ ویرایش: 13 خرداد، 1398
دسته بندی : آموزشی
معرفی انواع plc و بررسی مزایا و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر

معرفی انواع PLC

شرکت های مختلفی در دنیا اعم از simens , allen Bradley , ABB , OMRON , MITSUBISHI , DELTA ,TELE MECANIQUE , FATEK و... اقدام  به تولید plc ها میکنند. این PLC ها هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فرد میباشند و در سری های مختلفی , بسته به نیازی که داریم تولید میشود. هر کدام از این شرکت ها برنامه ی مخصوصی برای برنامه نویسی این plc ها ارائه کرده اند. این plc ها معمولا به دو صورت مجتمع (Compact) و ماژولار (Modular) میباشد. 

معرفی انواع PLC

در جدول زیر انواع plc  هایی که نام بردیم به همراه اطلاعاتشان در اختیار شما عزیزان خواهیم گذاشت.

شماره نام سازنده زبان برنامه نویسی محصولات این شرکت
1 SIMENS آلمان Simatic TIA portal STEP 7 Logo soft comfort S5 LOGO S7-200 , S7-300 , S7-400 , S7-1200 , S7-1500
2 Allen Bradley آمریکا RS logiX RSLinx Classic , RSLogix 5000 , RM2-1756 , N2-1756 , RMC1-1756 , A2A-1715 , IF16-1715 , …
3 Tele Mecanique فرانسه Eco Struxure control Expert Zelio soft Modicon M241,M251,M340,M580 Modicon premium, modicon momentum ,moodicon Quantum
4 Omron ژاپن CX-one CP1, CS1 , CJ1 , CJ2
5 ABB سوئد و سوئیس Automation builder AC500-S , AC500-eCo , AC500 , AC500-XC
6 Delta تایوان ISP Soft AH , AS , DVP
7 Mitsubishi ژاپن MELsoft MELSEC-A , MELSEC-F , MELSEC-L , MELSEC-Q , MELSEC iQ-f , MELSEC iQ-R
8 Fatek تایوان WinProLadder FBs , B1 , B1z , HB1

چگونه یک plc را برای پروژه های خود انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک PLC میبایست ابتدا نیاز های مدار مورد نیاز را بررسی کرد. پس از ترسیم این مدار میبایست تعداد ورودی ها و خروجی ها تعداد فلگ ها, تعداد کانتر ها ,تعداد تایمر ها ,نوع فلگ ها , سرعت اجرای برنامه , تایمر ها و اندازه ی حافظه را استخراج کرده و با دانستن تعداد آنها ماژول مورد نیاز را انتخاب میکنیم. نکته ی مهم در این قسمت این است که نباید تعداد المان های ذکر شده دقیقا برابر با مدار ما باشد زیرا ممکن است در آینده تغییراتی برای مدار پیش آید که احتیاج به المان های بیشتری داشت. پس از دانستن تعداد المان  ها و در نظر گرفتن فضای اضافه میتوانیم PLC مورد نظر را انتخاب میکنیم.

plc ماژولار(Modular) و plc کامپکت یا یکپارچه (Compact)

این plc ها از نظر تعداد ورودی و خروجی ها متفاوت هستند . به این صورت که PLC های کوچک تقریبا با 40 ورودی و خروجی , PLCهای متوسط با 128 ورودی و خروجی و PLC های بزرگتر مانند S7 با بیشتر از 128 ورودی و خروجی است. 
PLC های ماژولار با اضافه کردن کارت های DI,DO,AI,AO با توجه به CPU که این سخت افزار داراست میتوان تعداد ورودی و خروجی ها را اضافه کرد. 

plc  ماژولار

از PLC های قدرتمندی مانند S7-300 و S7-400 برای پروژهایی که به تعداد ورودی و خروجی (DI,DO,AI,AO) بسیار زیادی احتیاج است مانند پروژهای پالایشگاه ها و پتروشیمی ها استفاده میشود.

از PLC های متوسط مانند S7-1200 و S7-200 معمولا برای پروژهای هوشمند سازی BMS و اتوماسیون های کارخانه ها استفاده میشود.

تابلو هوشمند سازی bms

از PLCهای کوچک همانند LOGO نیز برای پروژهای صنعتی ساده مانند راه اندازی یک دستگاه استفاده میشود.

پی ال سی های مینی

کدام برند plc مناسب تر است؟

برای انتخاب برند PLC یک نکته بسیار حائز اهمیت است که با یک مثال به تشریح آن میپردازیم.شما یک شخصی را در نظر بگیرید که خودرویی استفاده میکند که برند آن در ایران زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد. بنابراین این شخص برای تامین قطعات و سرویس خودروی خود دچار دردسر های فراوانی میشود. چون مکانیک های زیادی نیستند که بتوانند این خوردرو را سرویس کنند و قطعات آن به راحتی در دسترس نیست یا اگر هم باشد به دلیل محدودیت,  قیمت زیادی دارند. در مورد PLCها نیز همین مورد وجود دارد. به همین دلیل است که در کشور ما بیشتر از برند زیمنس استفاده میشود. زیرا تعداد متخصصان و برنامه نویسان و قطعات این برند در کشور ما بسیار هستند و مشکل اساسی برای رفع باگ و تعمیر این برند پیش نخواهد آمد.  گروه نوآوران برق آمادگی برای هر گونه مشاوره و اجرای پروژهای شما را در این زمینه فراهم خواهد کرد.

رابط کاربری ماشین و انسان(human machin interface) یا hmi

برای کنترل و تغییر انجام پروسه ی یک دستگاه که توسط PLC انجام میشود نیاز به یک متخصص یا برنامه نویس نیست! چرا که اگر این پروسه احتیاج به تغییراتی از جمله تغییرات دما یا فشار و به مانند آنها باشد برنامه نویس میتواند این دسترسی ها را با رابطه ی کاربری ماشین و انسان HMI در اختیار اپراتور قرار دهد و اپراتور با داشتن اطلاعات محدودی از کار با کامپیوتر میتواند المان ها را تغییر و به مقدار مطلوب مورد نیازش تغییر دهد. HMI یک مانیتور لمسی میباشد که برنامه های PLC روی آن نوشته شده و با لمس قسمت های مختلف که به صورت گرافیکی روی HMI قرار دارد میتوان پارامتر ها را دست خوش تغییر کرد.

تابلو hmi

به طور کلی استفاده از PLC ها در کارخانه ها به دلیل اتوماسیون هایی که صورت میگیرد هر روزه در حال افزایش بوده و همه گیر شده است از این رو نیاز یک مهندس برق داشتن علم کاربردی با این دستگاه یک نیاز بسیار ضروری میباشد گروه نوآوران برق  با تکیه به این دانش و تجربه میتواند لذت استفاده از PLC ها را برای هوشمند سازی و اتوماسیون های صنعتی شما را به ارمغان بیاورد.در مقالات آینده در باره ی امنیت PLC ها و سیستم های پشتیبانی آن ها و همچنین تشریح PLC ها به طور کامل در خدمت شما عزیزان خواهیم بود.


مقالات مرتبط

9348 بازدید 2 زمان مطالعه: 12 دقیقه تاریخ انتشار: 03 خرداد، 1398

تابلو برق صنعتی ، تابلو برق خانگی و هرآنچه باید از آن بدانید

در این مقاله به توضیح مختصر و مفید انواع تابلو برق می پردازی...

8316 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 04 خرداد، 1398

هرآنچه باید یک مهندس درباره PLC بداند

از سال 1960 میلادی ، PLC ها وارد صنعت شده و بخش اصلی هر سیست...

5088 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 05 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی چیست و چه کاربردی دارد

شاید برای اکثر شما پیش آماده باشد که با دستگاه هایی رو به رو...

10986 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 15 خرداد، 1398

ابزار دقیق چیست و کاربرد آن در صنعت چیست؟

بی شک نیاز صنعت امروز به ابزارآلات مختلف بر کسی پوشیده نیست...

4378 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 18 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی زیمنس چیست؟

در بخش اتوماسیون صنعتی شرکت های مختلفی فعالیت دارند که در ای...

15754 بازدید 2 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 20 خرداد، 1398

عیب یابی قسمت برق صنعتی دستگاه های صنعتی بصورت تضمینی

در کارخانه ها و صنایع بسیار پیش میاید که دستگاه ها از کار م...

0 نظر

یک نظر ثبت کنید