درباره ما

وبلاگ

تخصصی نوآوران برق

شروع همکاری خدمات ما

ابزار دقیق چیست و کاربرد آن در صنعت چیست؟

چکیده مقاله :

بی شک نیاز صنعت امروز به ابزارآلات مختلف بر کسی پوشیده نیست و نمیتوان این سرعت صنعت و تکنولوژی را بدون ابزارهای مختلف تصور نمود. این ابزار ها انواع و کاربردهای مختلفی از جمله اندازی گیری،محافظتی، ارتباطی و کنترلی دارند.آیا درباره ابزار دقیق اطلاعی دارید؟آیا با انواع ابزار دقیق آشنا هستید؟آیا کاربرد آنها را میدانید؟پس این مقاله را از دست ندهید.

تاریخ ویرایش: ویرایش نشده
دسته بندی : آموزشی
ابزار دقیق چیست و کاربرد آن در صنعت چیست؟

تعریف ابزار دقیق:

ادوات و ابزارهایی هستند که براساس کمیت موردنظر در سیستم تحت کنترل ، با توجه به استانداردهای حاکم انتخاب شده و مورد استفاده قرار میگیرند. این ابزارها برای اندازه گیری دقیق کمیت هایی مانند دما، فشار، رطوبت و کمیت های اینچنینی،نمایش و کنترل این کمیت ها استفاده میشوند. همانطور که از تعریف بالا برمی آید این ابزارها بسیار دقیق هستند و نتیجه خروجی آنها دارای کمترین خطا است.

طبقه بندی ابزار دقیق:

برای طبقه بندی کردن ابزار دقیق میتوان از دسته بندی های مخالفی استفاده کرد. اما ما در این مقاله بر اساس نوع ابزار طبقه بندی میکنیم.

  • سنسور

    همانطور که از نام آن برمی آید، از این ابزارها برای نمونه برداری از یک پارامتر استفاده میشود. تقریبا برای اندازه گیری اکثر پارامترهای فیزیکی و شیمیایی ، یک سنسور ابزار دقیق وجود دارد. از این کمیت ها میتوان به فشار ، فلوی مایعات ،    دما ، رطوبت ،پی اچ شیمیایی مواد و حتی سنسور های گازهای مختلف شیمیایی اشاره کرد.

    سنسورهای مورد استفاده در ابزار دقیق
  • نمایشگر

    این ابزارها راه ارتباط بصری بین سیستم کنترلی ، ابزار دقیق و انسان را برقرار میکنند. نمایشگر ها از دیگر اجزای کنترلی میباشند که برای نمایش مقدار عددی پارامترهای اندازه گیری شده در تابلوهای کنترلی یا اتاق های فرمان مورد استفاده قرار میگیرند. بعنوان فشار روغن هیدرولیک و یا دمای هیتر های یک دستگاه صنعتی را نمایان میکنند.

    نمایشگر مورد استفاده در ابزار دقیق
  • دیتا لاگر

    از این ابزارها برای ثبت داده ها استفاده میشود. هدف از استفاده این ابزارها کنترل یک فرایند و پس از آن مستند سازی مقادیر و رخدادهای آن فرایند است که برای آزمایشات و تحقیقات تجربی و تئوری بسیار لازم هستند.

    دیتا لاگر مورد استفاده در ابزار دقیق
  • مبدل

    مبدل ها یا ترانسدیوسر ها تبدیل کننده پارامترهای اندازه گیری شده توسط سنسور ها به سیگنالهای الکتریکی هستند. یعنی اگر یک سنسور دما همراه یک مبدل بکار رود، سنسور مقدار فشار را اندازه میگیرد و مقدار اندازه گیری شده را به مبدل تحویل میدهد ، سپس مبدل آن را به سیگنال الکتریکی و قابل انتقال در شبکه ارتباطی (معمولا سیم های فلزی) تبدیل مینماید. البته باید توجه داشت که سنسورهای استفاده شده باید از نوع سنسورهای مبدل پارامترهای فیزیکی به الکتریکی باشد. بعنوان مثال همین سیگنال ضعیف ناشی از خروجی سنسور دما را به سیگنالی قوی تر تبدیل میکند تا این مقدار برای کنترل کننده ها و پردازشگر ها قابل خواندن باشد.

    مبدل مورد استفاده در ابزار دقیق
  • کنترلر

    بخش اصلی کنترل فرایند صنعتی توسط کنترلر ها انجام میشود. بعنوان مثال این کنترلرها هستند که با انجام پردازشهای لازم بر روی داده های بدست آمده از سنسورها ، فرمانهای کنترلی لازم را صادر میکنند. در واقع هسته مرکزی هر سیستمی بخش کنترل کننده یا کنترلر آن است.

    کنترل کننده های مورد استفاده در ابزار دقیق

کاربرد ابزار دقیق در صنعت

با توجه به پیشرفت بسیار صنایع ، تصور به سرانجام رسیدن این پروژه ها بدون ابزاردقیق محال است. میتوان گفت تقریبا در تمام صنایع ردپایی از ابزار دقیق دیده میشود که راهی برای بهبود این صنایع تلقی میگردد.

کاربرد ابزار دقیق در صنایع نفت و صنایع زیرشاخه آن

این صنایع و صنایع مشابه آنها که بیشتر تولیدات و محصولات آنها سیالات و مایعات هستند، معمولا دارای خط لوله ای برای انتقال این مایعات، مخازنی برای ذخیره، سیستمی برای اندازه گیری پارامترهای مختلف محصول و مواردی از این قبیل هستند. بعنوان مثال مقدار فلوی نفت در حال عبور از خط لوله انتقال ، سطح مخازن ذخیره سازی و یا فشار گاز درون مخازن، همه و همه پارامترهایی هستند که برای اندازه گیری آنها نیاز به ابزار دقیق کاملا مشهود است،چرا که کوچکترین خطایی در این اندازه گیری ها باعث بوجود آمدن ضرر های بسیار کلانی میگردد.

کاربرد ابزار دقیق در صنایع نفت

کاربرد ابزار دقیق در صنایع سیمان، معادن و صنایع اینچنینی

همانند صنایع نفت و گاز، هر صنعت دیگری برای کنترل صحیح فرایند تولید خود نیاز به اندازه گیری پارامترهایی از قبیل :

کاربرد ابزار دقیق در صنایع سیمان

  • کنترل و اندازه گیری سطح سیلوهای ذخیره سازی سیمان
  • کنترل و اندازه گیری فشار بخار دیگ های بخار
  • کنترل و اندازه گیری دبی خروجی مایعات و ضایعات 
  • اندازه گیری وزن محصول تولید شده

ابزار دقیق در تابلو برق

بیشتر بخوانید: تابلو برق از صفر تا صد

معمولا برای اندازه گیری دقیق پارامتر هایی همچون ولتاژ ، جریان و توان در یک تابلو برق از ابزار دقیق استفاده میشود. هرچند که نمیتوان سیستم های اندازه گیری، نمایش و کنترلی بکار رفته در تابلو برق ها را از المانهای ابزاردقیق مستثنی کرد 

کاربرد ابزار دقیق در تابلو برق


مقالات مرتبط

9445 بازدید 2 زمان مطالعه: 12 دقیقه تاریخ انتشار: 03 خرداد، 1398

تابلو برق صنعتی ، تابلو برق خانگی و هرآنچه باید از آن بدانید

در این مقاله به توضیح مختصر و مفید انواع تابلو برق می پردازی...

8372 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 04 خرداد، 1398

هرآنچه باید یک مهندس درباره PLC بداند

از سال 1960 میلادی ، PLC ها وارد صنعت شده و بخش اصلی هر سیست...

5142 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 05 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی و هوشمند سازی چیست و چه کاربردی دارد

شاید برای اکثر شما پیش آماده باشد که با دستگاه هایی رو به رو...

10828 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 06 خرداد، 1398

معرفی انواع plc و بررسی مزایا و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر

استفاده از PLC ها از یک سو و انتخاب PLC مناسب از سوی دیگر بر...

4424 بازدید 0 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 18 خرداد، 1398

اتوماسیون صنعتی زیمنس چیست؟

در بخش اتوماسیون صنعتی شرکت های مختلفی فعالیت دارند که در ای...

15911 بازدید 2 زمان مطالعه: 15 دقیقه تاریخ انتشار: 20 خرداد، 1398

عیب یابی قسمت برق صنعتی دستگاه های صنعتی بصورت تضمینی

در کارخانه ها و صنایع بسیار پیش میاید که دستگاه ها از کار م...

0 نظر

یک نظر ثبت کنید